به گزارش مشرق، سیروس همتی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: با وجود مشکلات عدیدهای که بر سر راه روند جاری جشنواره «تئاتر مقاومت» قرار دارد و حتی این احتمال میرفت که شاهد برگزاری جشنواره در سال جاری به دلایلی از جمله کمبود بودجه نباشیم، باز هم باید از تلاش ساعی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برای برگزاری دوره پانزدهم آن قدردانی کرد.
وی ادامه داد: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در دوره پانزدهم برگزاری جشنواره «تئاتر مقاومت» به مدلی از برگزاری رسیده است که علیرغم اینکه موجب میشود جریان جشنواره منقطع نشود، اما مشکلات دیگری را به وجود میآورد و تبعاتی منفی را به دنبال خود خواهد داشت که بر اعتبار جشنواره لطمه میزند.
بازیگر نمایش دفاع مقدسی «ترن» تصریح کرد: نحوه ارزیابی و داوری آثار این دوره از جشنواره «تئاتر مقاومت» از طریق اجرای آنها، علیرغم آنکه مسئولان برگزاری آن اهتمام ویژهای به اجرای عمومی آثار در شهرستانها دارند، از جمله لطمههای وارد به این جشنواره است؛ پرسش من این است که آیا به این دلیل که ما کارگردان تلویزیونی نداریم تا نمایش را در سطحی قابل قبول ضبط و برای دبیرخانه ارسال کنیم، با مشاهده فیلم، هیئت داوران قادر به ارزیابی کامل فنی و هنری نمایش خواهند بود و حقی ضایع نخواهد شد؟
چرا هنر نمایش نمیتواند به زوایای پنهان جنگ و دفاع مقدس ورود کند؟
نویسنده و کارگردان نمایش «مرز» افزود: بسیاری از ناگفتههای جنگ و دفاع مقدس وجود دارند که میتوانند سوژه تولیدات نمایشی جشنواره «تئاتر مقاومت» قرار گیرند، اما گویا عزمی برای پرداختن به این نقاط مغفول جنگ و دفاع مقدس وجود ندارد و کارها حتی در سطح شهرستانها نیز براساس سفارش ستاد برگزاری تولید و اجرا میشوند؛ به راستی چرا در حوزه ادبیات مکتوب و مشخصاً در حوزه هنری این مجال و فرصت به نویسندگان داده میشود که در مورد زوایای پنهان جنگ نیز قلمفرسایی کنند، اما متولی اصلی تئاتر انقلاب و دفاع مقدس یعنی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس جایز به چنین پرداختی نیست؟
وی تأکید کرد: تصور میکنم به جای اصرار مسئولان بر برگزاری جشنواره به شکلهای گوناگون و آزمون و خطا کردن آنها بهتر است بودجه صرف کارهای زیربناییتری شود؛ به طور مثال با تأمین نظر و خواست برخی از چهرههای شناخته شده ادبیات نمایشی انقلاب و دفاع مقدس، آنها ترغیب به نگارش نمایشنامههایی قابل اعتنا در این حوزه شوند، نمایشنامههایی که چاپ و منتشر شوند و علاوه بر ایجاد جریان مستمر تولید آثار نمایشی بر مبنای آنها، این آثار به عنوان الگویی مرجع برای تولید آثار متعدد نمایشی معرفی شوند.
همتی در پایان گفت: با تمام این تفاصیل باید گفت که برگزار شدن جشنواره «تئاتر مقامت» با همین شکل و شمایل بهتر از برگزار نشدن آن است، چرا که به هر حال جشنواره «تئاتر مقاومت» فرصتی را به کارگردانان و فعالان دغدغهمند عرصه تئاتر دفاع مقدس میدهد که در این زمینه به فعالیت پرداخته و انگیزه هر چند نسبی فراهم میآید که چراغ این گونه تئاتر با وجود همه مسائلی که با آن دست به گریبان است خاموش نشود.
منبع: ایکنا
وی ادامه داد: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در دوره پانزدهم برگزاری جشنواره «تئاتر مقاومت» به مدلی از برگزاری رسیده است که علیرغم اینکه موجب میشود جریان جشنواره منقطع نشود، اما مشکلات دیگری را به وجود میآورد و تبعاتی منفی را به دنبال خود خواهد داشت که بر اعتبار جشنواره لطمه میزند.
بازیگر نمایش دفاع مقدسی «ترن» تصریح کرد: نحوه ارزیابی و داوری آثار این دوره از جشنواره «تئاتر مقاومت» از طریق اجرای آنها، علیرغم آنکه مسئولان برگزاری آن اهتمام ویژهای به اجرای عمومی آثار در شهرستانها دارند، از جمله لطمههای وارد به این جشنواره است؛ پرسش من این است که آیا به این دلیل که ما کارگردان تلویزیونی نداریم تا نمایش را در سطحی قابل قبول ضبط و برای دبیرخانه ارسال کنیم، با مشاهده فیلم، هیئت داوران قادر به ارزیابی کامل فنی و هنری نمایش خواهند بود و حقی ضایع نخواهد شد؟
چرا هنر نمایش نمیتواند به زوایای پنهان جنگ و دفاع مقدس ورود کند؟
نویسنده و کارگردان نمایش «مرز» افزود: بسیاری از ناگفتههای جنگ و دفاع مقدس وجود دارند که میتوانند سوژه تولیدات نمایشی جشنواره «تئاتر مقاومت» قرار گیرند، اما گویا عزمی برای پرداختن به این نقاط مغفول جنگ و دفاع مقدس وجود ندارد و کارها حتی در سطح شهرستانها نیز براساس سفارش ستاد برگزاری تولید و اجرا میشوند؛ به راستی چرا در حوزه ادبیات مکتوب و مشخصاً در حوزه هنری این مجال و فرصت به نویسندگان داده میشود که در مورد زوایای پنهان جنگ نیز قلمفرسایی کنند، اما متولی اصلی تئاتر انقلاب و دفاع مقدس یعنی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس جایز به چنین پرداختی نیست؟
وی تأکید کرد: تصور میکنم به جای اصرار مسئولان بر برگزاری جشنواره به شکلهای گوناگون و آزمون و خطا کردن آنها بهتر است بودجه صرف کارهای زیربناییتری شود؛ به طور مثال با تأمین نظر و خواست برخی از چهرههای شناخته شده ادبیات نمایشی انقلاب و دفاع مقدس، آنها ترغیب به نگارش نمایشنامههایی قابل اعتنا در این حوزه شوند، نمایشنامههایی که چاپ و منتشر شوند و علاوه بر ایجاد جریان مستمر تولید آثار نمایشی بر مبنای آنها، این آثار به عنوان الگویی مرجع برای تولید آثار متعدد نمایشی معرفی شوند.
همتی در پایان گفت: با تمام این تفاصیل باید گفت که برگزار شدن جشنواره «تئاتر مقامت» با همین شکل و شمایل بهتر از برگزار نشدن آن است، چرا که به هر حال جشنواره «تئاتر مقاومت» فرصتی را به کارگردانان و فعالان دغدغهمند عرصه تئاتر دفاع مقدس میدهد که در این زمینه به فعالیت پرداخته و انگیزه هر چند نسبی فراهم میآید که چراغ این گونه تئاتر با وجود همه مسائلی که با آن دست به گریبان است خاموش نشود.
منبع: ایکنا